II Święto Leśnej Edukacji
22 kwietnia 2023
„Im bardziej nasza codzienność staje się wirtualna,
tym bardziej natura jest nam potrzebna do osiągnięcia równowagi.”
Richard Louv, Ostatnie dziecko lasu
W bardzo zabieganym i mocno przekształconym przez człowieka świecie warto odkryć na nowo, jak żyć w zgodzie z przyrodą. Aby tak się stało, trzeba organizować sprzyjającą czasoprzestrzeń do tego, by móc regularnie i jak najczęściej przebywać w naturze, doświadczać jej całym ciałem, obserwować zachodzące przemiany, zaciekawiać się nimi, zadawać sobie pytania i poszukiwać odpowiedzi. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że po takim doświadczeniu poziom świadomości na temat roli natury w życiu ludzi bardzo wzrośnie. Święto Leśnej Edukacji może być ku temu doskonałą okazją!
Już 22 kwietnia zapraszamy wszystkich chętnych do udziału w II Święcie Leśnej Edukacji! Przygotowaliśmy dużo atrakcji i wydarzeń zarówno dla dzieci i młodzieży, całych rodzin oraz dorosłych! Każdy znajdzie coś dla siebie!
Przeczytaj poniższe informacje i samodzielnie zdecyduj, z czego skorzystasz! ❤️
Część terenowa
10.00 - 14.00
Przed rozpoczęciem części terenowej zapraszamy chętnych na Mszę Świętą, która odbędzie w klasztorze oo Dominikanów w Korbielowie o godzinie 8.00.
Stacja: Krzyżówki
W Krzyżówkach odbędą się wydarzenia dedykowane całym rodzinom z małymi dziećmi (od urodzenia do starszych klas szkoły podstawowej), nauczycielom oraz edukatorom pracującym na co dzień z takimi odbiorcami.
Miejsce
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Fundacji Królowej Świętej Jadwigi, Krzyżówki 377
W planach:
Rodzinny marsz na orientację
To wspaniała drużynowa przygoda w pięknych okolicznościach przyrody. Jeśli lubicie odrobinę wyzwania, trochę działań detektywistycznych z mapą oraz “walkę” z upływającymi minutami to marszobieg jest dla Was!
Kto może budować zespół?
Od 2 do 4 osób z rodziny – to kategoria rodzinna albo ktoś z grona kolegów/koleżanek – to kategoria rówieśnicza.
Jeśli chcecie wziąć udział w marszu przyślijcie wcześniej swoje zgłoszenie – bardzo pomoże to w organizacji całego wydarzenia.
Warsztaty plenerowe
- Krosna między drzewami – ”Utkajmy wspólną opowieść o …”.
Joanna Zając-Slapnicar
Między drzewami będą przygotowane krosna, na których każdy będzie mógł utkać swój fragment z materiałów znalezionych w okolicy: różnych gałęzi, traw, itd. Wiele fragmentów stworzy jedną całość! - Napisz stronę w pamiętniku Święta leśnej edukacji – wspólna książka.
Zainspirowani pracami artysty Pepe Gimeno, w czasie wędrówki po okolicy uczestnicy zbierają drobne gałązki, kamyki, igły, fragmenty kory; wszystko, co ciekawe, by potem na koniec złożyć swoje ‘skarby’ w ilustrację lub tekst bez słów na stronie pamiętnika – przygotowanym podobraziu.
- Leśna książka, czyli wielowymiarowy pamiętnik osobistych leśnych odkryć.
Dorota Piszczatowska
Będzie napisana i zilustrowana lasem. Może będzie maleńka i zmieści się w kieszeni wędrowca albo wielkoformatowa i ledwo wejdzie do plecaka. Z kartkami albo bez kartek. Ze słowami albo tylko z mową lasu. - Motanki…
Dominika Gdala, Dominik Kempa
Kiedyś tworzone w intencji. Dzisiaj bardziej dla ozdoby. Wypełnione suszonymi ziołami lalki ze skrawków materiału. Moje dzieci mają swoje na dobry sen, wypełnione lawendą… a Twoje jakie będą? - “Bujaj się… w lesie“
Artur i Ania Lorek
Zapraszamy do oderwania się od ziemi, sprawdzenia swojej równowagi oraz stworzenia (nie)placu zabaw. Na stanowisku poznamy sposoby praktycznego posługiwania się linami, tak aby było to bezpieczne, praktyczne oraz dawało radość. - “Książeczkę sam zrobię i rybki złowię”
Magda Wicher, Katarzyna Kaleta
Zapraszamy do stworzenia przyrodniczej autorskiej książeczki i przyjrzenia się z bliska kilku złowionym rybom. - “Pisanie” przyrodą i “malowanie” naturą
Bernard i Dorota Płończak
Zapraszamy wszystkich chętnych do niezwykłej pracowni, w której prawie wszystko można napisać i namalować korzystając z otaczającej nas przyrody. W tym miejscu warto też przyjrzeć się swoim emocjom i spróbować je utrwalić tymi niecodziennymi materiałami plastycznymi. - Terenowa planszomania
Rafał Bałaś i Czyste Beskidy
Jeśli lubicie grać w planszówki i chcecie doświadczyć, jak wspaniale jest to robić w terenie, to bardzo gorąco zapraszamy Was do rozegrania partii “memo” lub wzięcia udziału w wielkoformatowej grze. Każda będzie dotykała ważnych ekologicznych tematów. - “Doświadczenie naukowe sposobem zdobywania wiedzy. Dlaczego warto, aby uczeń zadawał pytania i szukał na nie odpowiedzi?”
Kasia i Zosia Konieczny
Zaciekawienie światem przyrody owocuje dziecięcym pytaniem “jak to działa?”. Odpowiedź na nie jest nowo pozyskaną wiedzą. Pomiędzy jednym a drugim znajduje się przestrzeń na działanie nauczyciela – zaproponowanie doświadczenia naukowego, które stawiając pytanie badawcze, pozwala zweryfikować hipotezę i postawić wniosek. Warsztat pomyślany jest dla dorosłych – nauczycieli i rodziców. Prosimy o wcześniejsze zgłoszenia za pomocą formularza. - Ścieżka leśnych drzew
Anna Nowicka – Tyskie LoveLasy
Idąc przez las mijasz setki drzew. Czy potrafisz je rozróżnić? Czy znasz ich gatunki i nazwy? Czy przyglądałeś się kiedyś z bliska ich liściom? Czy dotykasz czasem ich kory? Wspólnie przejdziemy się ścieżką drzew, które najczęściej możemy spotkać w polskich lasach. Poznamy ich nazwy, dowiemy się, jak zbudowane są drzewa, weźmiemy udział we wspólnych „drzewnych” zabawach, a na końcu wykonamy leśne magnesy, które zabierzecie ze sobą do domu jako wspomnienie ścieżki leśnych drzew. - Leśne grafiki
Magdalena Dutka i Elżbieta Konieczny – Zanurzeni w zieleni
Zapraszamy na stanowisko, w którym będziecie mogli wykonać swoją grafikę z wykorzystaniem roślin w technice monotypii oraz wykonać grafikę z gotowej matrycy (linorytu). Dla wszystkich chcących rozruszać szare komórki przygotujemy przyrodnicze szyfry i łamigłówki.
Już wiesz, co wybierzesz? 👋
Stacja: Żywiec
Wydarzenia dedykowane młodzieży młodszej (7-8 klasa szkoły podstawowej) i starszej (szkoła ponadpodstawowa), nauczycielom oraz edukatorom pracującym na co dzień z takimi odbiorcami.
W planach:
Gra miejska “Z naturą w mieście da się grać”
Zapraszamy Was na grę terenową, która jest odkrywaniem najmniejszych, ale ciągle istniejących elementów natury w najbardziej nawet zabudowanych dzielnicach miasta. Zupełnie przy okazji może być poszukiwaniem alternatywnych rozwiązań do szkolnej lekcji. Razem możemy ich doświadczyć.
Kto może budować zespół?
Od 2 do 4 osób z grona znajomych, przyjaciół lub rodzeństwa. Do gry zapraszamy młodzież z klas 7-8 szkoły podstawowej oraz młodzież ze szkół ponadpodstawowych.
Ważne informacje:
Miejsce: park w Żywcu przy Zamku Habsburgów, spotykamy się przy makiecie zamku,
Czas rozpoczęcia gry: spotkanie przy makiecie zamku 10.00 – 10.15, omówienie zasad gry, start ok. 10.30.
Zakończenie gry w okolicach siedzimy Żywieckiej Fundacji Rozwoju.
Gra jest przygotowana przez młodzież Niepublicznego LO Cogito Fundacji Królowej Świętej Jadwigi w Żywcu.
Po jej zakończeniu gorąco zapraszamy Was do wzięcia udziału w młodzieżowej debacie oksfordzkiej, która odbędzie się w siedzibie Żywieckiej Fundacji Rozwoju.
Debata oxfordzka “Greta Thunberg jest głosem młodego pokolenia w sprawach klimatycznych”
Zapraszamy Was do uczestnictwa w roli widzów i komentatorów w debacie oxfrodzkiej, w ramach której debatować będą drużyny z LO Cogito z Żywca i LO Startowa z Warszawy.
Wydarzenie to może stać się początkiem cennych refleksji i dyskusji dotyczących stanu klimatu, szerzej środowiska i ekologii. Wasz głos będzie bardzo ważny. Dwie drużyny debatanckie uruchomią ten tak istotny dla nas i świata temat. Później wspólnie spróbujemy sformułować kluczowe wnioski. Bądźcie wtedy z nami!
Miejsce debaty:
Siedziba Żywieckiej Fundacji Rozwoju, ul Dworcowa 2, Żywiec
Część plenarna
Żywiec, 16.30 - 20.30
MCK klub „Papiernik”, ul. Ks. Pr. St. Słonki 31
16.30 – 16.40
Otwarcie części plenarnej, której częścią poza poniższymi punktami, będzie również wystawa akwareli “Unus mundus – Świat jest jeden” Joanny Zając-Slapnicar oraz wystawa fotografii jednego z uczniów Liceum Cogito w Żywcu.
16.40 – 18.00
Trzy prelekcje gości specjalnych, po których odbędzie się krótki panel dyskusyjny.
Las sensorycznie
dr Izabella Kucharczyk
Miejscem szczególnie ważnym, wpływającym na przebieg procesów integracji sensorycznych jest las. To tu dzieci mogą zaspokajać swoje potrzeby sensoryczne i uczyć się odpowiednio reagować na działające bodźce. Prawidłowa integracja sensoryczna ma ogromne znaczenie dla rozwoju prawidłowej percepcji, napięcia mięśniowego, koordynacji, sfery emocjonalno-motywacyjnej oraz procesu. Analiza tych zależności będzie podstawą wystąpienia.
Mózg + natura = dobrostan
dr Wojciech Glac
W świetle badań naukowych kontakt z naturą ma zbawienny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne. Ten trudny do wyjaśnienia prozdrowotny efekt naturalnego środowiska możliwy jest do zrozumienia przez pryzmat neuronauk. Badania wskazują, dlaczego mózg kocha kontakt z naturą i w jaki sposób odwdzięcza się za możliwość przebywania na łonie przyrody. Wystąpienie poświęcone będzie przedstawieniu mechanizmów mózgowych stojących za pozytywnym wpływem kontaktu z naturą.
Leśna wędrówka po stopniach pedagogicznej dojrzałości środowiskowej
dr Magdalena Frączek
Edukacja leśna powinna odbywać się wokół wspólnego celu łączącego dwa obszary: obszar dbałości o wychowanie nowych pokoleń i obszar dbałości o naturę, której doskonałym przykładem jest las, jako jeden z najdoskonalszych ekosystemów. Natura jest wrażliwa, delikatna, pełna skomplikowanych zależności, a jej zasoby nie są nieograniczone, dlatego konieczna jest edukacja, by to, czego dziś doświadczamy, z czego korzystamy, zachowało się dla kolejnych pokoleń.
18.45 – 20.00
Pokaz filmu “Rzeka” 🎬
*Seans biletowany. Cena biletu: 12 zł
20.00 – 20.30
Czas na podsumowania, komentarze do filmu i całości dnia.
Goście specjalni

dr Wojciech Glac
jest neurobiologiem z Uniwersytetu Gdańskiego, którego wielką pasją jest popularyzacja wiedzy o mózgu. Ma na swoim koncie ponad 600 wykładów popularnonaukowych i warsztatów dla dzieci, młodzieży i dorosłych, od ponad 10 lat organizuje Dni Mózgu w Trójmieście, a za swoją działalność popularyzatorską otrzymał prestiżową nagrodę Popularyzatora Nauki w konkursie Serwisu Nauka w Polsce PAP i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

dr Izabella Kucharczyk
jest psychologiem, pedagogiem specjalnym oraz terapeutą integracji sensorycznej. Przez wiele lat prowadziła zajęcia z zakresu SI w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Na co dzień pracuje w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. Prowadzi zajęcia ze studentami. Jest ekspertką w Szkole Leśnej Edukacji MMS oraz współprowadzi Rodzinną Szkołę Leśnej Edukacji zapraszając rodziców wraz z dziećmi do odkrywania lasu jako pracowni integracji sensorycznej.

dr Magdalena Frączek
z wykształcenia leśnik, pracuje na Wydziale Leśnym Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Kieruje Studiami Podyplomowymi Edukacja Przyrodniczo-Leśna. Wykłada na studiach podyplomowych Ochrona Przyrody im. prof. S. Myczkowskiego i Pszczelarstwo oraz na Uniwersytecie Trzeciego Wieku. Ekspert w międzynarodowym projekcie Forest School Center, krakowskim projekcie Zarządu Zieleni Miejskiej.
Zobacz, jak było w zeszłym roku!
Wejdź w świat leśnej edukacji!


Bądź na bieżąco!
Jeśli chcesz się dowiedzieć o nadchodzących wydarzeniach, które organizujemy w całej Polsce, koniecznie zapisz się do newslettera. Zadbamy o to, aby docierały do Ciebie tylko najważniejsze wiadomości!