Rozważaniem o Wielkim Tygodniu Baranki Góreckie zakończyły formacyjny rok przygotowań w ramach III edycji!
Na spotkaniu podążaliśmy za codziennymi czytaniami wielkotygodniowymi i opisywanymi w nich wydarzeniami. Zbliżyliśmy się do miejsc i osób odwiedzanych przez Jezusa w tym ostatnim okresie jego ziemskiej wędrówki. Staraliśmy się opisywane wydarzenia bardziej uzupełnić wrażeniami zapachowymi i smakowymi, bo czasem sama wyobraźnia czytelnika to za mało. A przecież Biblia jest pełna nie tylko obrazów, ale i dźwięków modlitewnych głosów i pieśni, smaku potraw i napojów, woni kadzideł i ziół, dotyku szat i kamiennych posadzek świątyń.
Dlatego próbowaliśmy zapachu olejku nardowego i omawialiśmy, jak wyglądał stół wieczerzy paschalnej – jakie znaczenia miały poszczególne elementy talerza sederowego (Seder) w tradycji żydowskiego spożywania Paschy-dokładnie tego samego które zagościło na stole Ostatniej Wieczerzy.
A były to:
- Słona woda-symbol wylanych łez.
- Zeroa – kość baranka symbol Baranka Paschalnego
- Karpas – gorzka pietruszka symbolizująca gorycz niewoli
- Maror – chrzan symbol surowości niewoli
- Beitza – jajko na twardo symbol żałoby po zburzeniu świątyni
- Charoset – słodki mus jabłek i mielonych bakalii z cynamonem symbol zaprawy i
cegły używanej do budowy piramid w Egipcie - Maca – trzy kawałki niekwaszonego chleba spożywanego w pośpiechu przez
Izraelitów uciekających z niewoli egipskiej - Wino – było nalewane do czterech kielichów symbolizujących cztery obietnice
Boga: wyprowadzę, wyratuję, wybawię, wezmę-piąty kielich podczas Sederu nie jest
wypijany – symbolizuje on krew Baranka i był przeznaczony dla proroka Eliasza. To
właśnie ten kielich był godzien wypić tylko Jezus.
Po tej pełnej wrażeń zmysłowych podróży dokończyliśmy barankowe krzyże. Przed nami najważniejsze-pełne spotkanie z Jezusem-Spowiedź i Komunia!