Wędrująca klasa

To forma wszechstronnego rozwoju oparta na wyprawie w stałej grupie rówieśniczej, niezależnie od pogody, najczęściej, jak to możliwe!

Wędrująca klasa to forma wszechstronnego rozwoju oparta na wyprawie w stałej grupie rówieśniczej, niezależnie od pogody, najczęściej, jak to możliwe. Wszytko po to, aby w pełni odkryć zmienność pogód i pór roku oraz procesy stanowiące różne cykle przyrodnicze.

Podczas wędrowania zawsze jest czas na zatrzymanie, obserwację i doświadczanie przyrody, podziwianie i zachwyt, eksperyment naukowy, tworzenie (różne formy m.in. szkice, obrazy, mobile, książki, bazy…) oraz odpoczynek i jedzenie przy ognisku. Po prostu odkrywamy otaczającą nas przyrodę jako niezwykłą pracownię, w której każdy znajdzie coś, co pobudzi i zmotywuje go do własnego rozwoju. 

”Mózg nie interesuje się tym, że świat wygląda dziś inaczej niż ten, do którego został przystosowany. W dużej mierze wciąż znajduje się na sawannie i będzie pracował najlepiej, jeśli wy będziecie żyli trochę bardziej tak jak na sawannie. (...) bez wątpienia aktywność fizyczna jest zmianą najważniejszą i ma wpływ na to, jak się czujemy i jak sprawują się nasze zdolności poznawcze.”

Organizacja wypraw

1.

Każdą wędrówkę rozpoczyna się kręgiem. To szczególny czas na przywitanie się, poznanie się i przyjrzenie się sobie nawzajem – jak się dzisiaj mamy i co możemy razem zrobić.

2.

Przed wyruszeniem wspólnie kompletuje się terenowe laboratorium – czyli sprzęty potrzebne do obserwacji, eksperymentu, kolekcjonowania i przeżycia przygody. Myśl przewodnia wędrówki jest przygotowana przed wyprawą, to co ważne każdy może wnieść swój pomysł na działania.

3.

Uruchomienie partycypacji jest kluczowe. Wychodząc trzeba być uważnym na to co przyniesie danego dnia przyroda. Wędrując warto stwarzać przestrzeń do rozmów, odkrywania, doświadczania, badania,  budowania, kontemplowania, szkicowania … a wszystko po to, aby jeszcze lepiej nawiązać relację z samym sobą, ze sobą nawzajem i z przyrodą.

4.

Ostatnim elementem wędrówki jest krąg na rozesłanie, aby złapać ważne myśli, jakie pojawiają się w naszych głowach po takim doświadczeniu. 

Dlaczego wędrująca klasa?

Wędrowanie to bezpośrednie doświadczanie otaczającego świata. Poprzez wędrowanie następuje rozwój ciekawości świata - warunek konieczny do kształtowania wewnętrznej motywacji, a także uruchomienie i rozwój indywidualnych potencji każdego dziecka (intelektualnych i emocjonalnych).

W wędrującej klasie następuje odwrócenie procesu zdobywania wiedzy: doświadczanie, rozpoznanie, porządkowanie, nazywanie i definiowanie - to proces, w którym dziecko stopniowo, krok po kroku odkrywa świat, a tym samym pogłębia swoją teoretyczną wiedzę o nim.

Wędrowanie to nie jest zamiennik edukacji w szkole czy w domu. To dopełnienie a zarazem rozwinięcie edukacji w budynku szkolnym lub w domu rodzinnym. To forma pracy, która może się sprawdzić w szkołach systemowych i alternatywnych.

Wędrowanie to ruch. Ruch to według ostatnich badań kluczowy element rozwoju mózgu.

Dla kogo wędrująca klasa jest dobrym rozwiązaniem?

Świetnie sprawdza się dla zespołów międzyklasowych 1-3, 4-6, 7-8 oraz starszych, zarówno w edukacji formalnej, nieformalnej, jak i w edukacji domowej. Należy pamiętać, że stała grupa uczniów jest kluczowym założeniem wędrującej klasy.

Cele wędrującej klasy

  • Pobudzenie ciekawości do odkrywania, opisywania i doświadczania szeroko pojętych zjawisk przyrodniczych. 

  • Kształcenie umiejętności obserwacji i rozumienia otaczającego świata, zjawisk i procesów w nim zachodzących oraz umiejętności przekładania tego, co zaobserwowane na praktykę. 

  • Samorozwój, samokształcenie, samoregulacja. 

  • Inspiracja i poszukiwania twórczych rozwiązań.

  • Rozwijanie umiejętności partycypacyjnych – poprzez zgłaszanie swoich propozycji do sposobów wspólnego spędzania czasu.

  • Rozwijanie kompetencji społecznych poprzez współpracę w działaniach.

Dodatkowe informacje

Częstotliwość:
najczęściej jak to jest możliwe. Warunek konieczny to wędrowanie we wszystkich porach roku. Sprawdzone układy to raz w miesiącu, raz w tygodniu, lub wersje projektowe – praca w trybie 1 tydzień na porę roku. 

Miejsce:
na co dzień pracujemy w okolicach Korbielowa, Krzyżówek, Krzyżowej, Beskid Żywiecki. Ważne, aby wiedzieć, że wędrująca klasa może wyruszyć w każdym miejscu.

Zespół:
Ewa Kaliszuk, Anna Olszowska, Aniela Mazan, Dorota Piszczatowska

Zobacz nas w akcji!

Kontakt i oferta

Jest możliwe przygotowanie rady pedagogicznej do wdrożenia projektu wędrująca klasa. Więcej informacji o tym projekcie można uzyskać pisząc na adres:

lesnaedukacja@mms.edu.pl

radosna postać witająca na stronie montessori mountain schools

Bądź na bieżąco!

Jeśli chcesz się dowiedzieć o nadchodzących wydarzeniach, które organizujemy w całej Polsce, koniecznie zapisz się do newslettera. Zadbamy o to, aby docierały do Ciebie tylko najważniejsze wiadomości!

premiera

Poznaj wyjątkowe historie

uczniów z edukacji domowej!