Leśna klasa w Krzyżówkach

Co się u nas dzieje?

Codziennie:

Leśne czwartki to cotygodniowe zajęcia w ramach leśnej klasy.

Tego dnia wychodzimy do dwóch różnych naszych leśnych „baz” nazwanych przez dzieci jako: „Leśna klasa” oraz  „Labirynty “. Podczas kilku godzin naszych zajęć jest miejsce na zajęcia edukacyjne prowadzone przez nauczyciela, głównie są to zajęcia:

  • przyrodnicze,
  • matematyczne,
  • polonistyczne,
  • plastyczne.

Jak również na spontaniczne działania dzieci z wykorzystaniem zgromadzonych dotychczas narzędzi (np. saperki, finki, piłki itp.).

Oczywiście bardzo ważnym elementem naszych wyjść są wspólnie rozpalane ogniska, dzięki którym nie tylko możemy się ogrzać, ale również usmażyć coś pysznego do zjedzenia.

Okresowo / sezonowo 

Wyjścia w teren wykorzystujemy do nauki przyrody oraz matematyki.

W tym roku bierzemy udział w dwóch projektach, dzięki którym uczniowie poznają świat wielozmysłowo:

  • Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Kreatywna Matematyka”
  • oraz „Eksperymenty na cztery pory roku”.

Poznaj nas lepiej!

Jadwiga Tlałka

Od kilku lat pracuję w szkole Montessori w Krzyżówkach, wcześniej pracowałam w naszym przedszkolu. Uważam, że leśna edukacja doskonale łączy się z metodą Montessori i bardzo ważne jest, abyśmy korzystali i brali garściami wszystko to, co daje nam obcowanie z naturą. Nasza szkoła położona jest w malowniczej dolinie. Daje nam to doskonałe możliwości do tego, aby nie zamykać się z edukacją  w budynku. Uważam wręcz, że grzechem byłoby  uczyć się  przyrody w klasie, skoro ona jest tak blisko, tuż za oknem. Z moich obserwacji wynika, że dzieci które regularnie chodzą do leśnej klasy, nie tylko budują swoją odporność, mają bardzo  dobrze rozwiniętą koordynację, ale również są tak po prostu  szczęśliwsze.

Marta Kępka

W szkole Montessori w Krzyżówkach pracuję już kilka lat, rozpoczęłam od pracy w przedszkolu, a od tego roku są to klasy 1-3. Leśna przygoda, w której uczestniczę, trwa już dziewięć lat. Z perspektywy czasu śmiało mogę stwierdzić, że przebywanie na łonie natury to nie tylko hartowanie dziecka, to zwiększenie jego sprawności manualnej, fizycznej. To nabieranie wiedzy o otaczającym świecie, to miejsce wyciszenia i pozbycia się nadmiaru energii.