Warsztaty Lego Scrum

Na warsztaty, które miały odbyć się 1 grudnia 2021, czekaliśmy z wielką niecierpliwością od kilku tygodni. Trafiła nam się nie lada okazja – naszą LEDową grupę odwiedzili specjaliści od Scruma z firmy Philip Morris International.
Dzięki temu mieliśmy możliwość wzięcia udziału w profesjonalnym, pełnowymiarowym szkoleniu, przedstawiającym bazowe założenia zwinnego zarządzania projektami.

Zajęcia rozpoczęły się od odrobiny teorii i popartego przykładami tła, dotyczącego zmian w systemach zarządzania projektami. Dobrze jest wiedzieć, dlaczego metodyka zmieniła się, zauważając w praktyce słabe strony poprzednich podejść do zarządzania.

Potem przeszliśmy do działania. A działania dostarczyły sporo emocji i odrobinę ruchu. Na początek zabawa z piłeczkami do ping ponga, w ramach której szacowaliśmy nasze działania, zmienialiśmy je wedle zaleceń prowadzących i analizowaliśmy potem naszą skuteczność.

Później, po dokładnym zapoznaniu się z metodyką scruama i poznaniu takich pojęć jak Product Owner, Development Team, Sprint, Sprint Reviev, Sprint Retrospective rozpoczęła się zabawa. Mianowicie zaczęliśmy prawdziwy projekt – zlecono nam zbudowanie ekologicznego miasta (z klocków LEGO – a kto nie lubi bawić się LEGO, no kto?).
Product Owner przedstawił nam swoje bazowe założenia, a cała grupa miała wymyślić elementy miasta, niezbędne by te założenia zostały spełnione.
W kolejnych sprintach powstawały poszczególne etapy zabudowy, a product owner zaliczał wykonane zadania lub nie. Miasto powstało, a licealiści zaskoczyli wszystkich twórczym podejściem i intensywnością pracy.

Czego się nauczyliśmy:
– że w produkcie ważny jest plan, ale jeszcze ważniejsze są potrzeby klienta, na które to produkt końcowy ma być odpowiedzią
– dobra komunikacja wspiera pracę zespołową
– w razie niedomówień, niejasności warto dopytać, niż zakładać, że się wie, o czym myśli klient
– praca etapami i stały monitoring postępu daje szansę na lepsze wykorzystanie czasu, skuteczne dążenie do celu, osiągnięcie wyższej jakości.

Scrum wykorzystywany jest też w edukacji. Jego odmiana to jak nie trudno się domyślić to EDU SCRUM. Taki sposób zarządzania edukacją wspiera indywidualne możliwości każdego ucznia, a nauczyciel z pozycji zarządzającego procesem edukacji przenosi się do roli facylitatora.

Dla nas scrumowe metody zarządzania projektami mogą przydać się w praktyce kiedy ruszymy z realizacją naszego tegorocznego grupowego projektu. Bo plany są ambitne! Stay tuned!

Udostępnij: